Kolejna reforma edukacyjna za nami. Czy się sprawdzi? Pewnie czas pokaże. Choć bądźmy szczerzy, zapewne ma tak samo wielu przeciwników, jak i zwolenników. Jednak my dzisiaj zajmiemy się porównaniem samego programu nauczania. Czy w praktyce się coś zmieniło? Już teraz zachęcamy Was do zapoznania się z ofertą edukacyjną Nowa Era.

O reformie słów kilka

Każda reforma wiąże się z szeregiem zmian, ale nie zawsze też przynosi należyte profity. W teorii motywem zmian były problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników na rynku. Jak pokazują statystyki około 90% ma wykształcenie średnie, a ponad 50% zapisało się w ostatnich latach na studia. W teorii brzmi dobrze, jednak taki stan rzeczy ma także wiele wad. Jeszcze kilka dekad temu tylko najlepsi uczniowie dostawali się na studia, a obecnie wystarczy tylko zdać maturę, by niezależnie od wyniku dostać się na wyższą uczelnie. Warto także wiedzieć, że powstało też sporo prywatnych uczelni, gdzie poziom nauczania nie jest na najwyższym poziomie, co niestety można skwitować stwierdzeniem „jaka uczelnia, tacy specjaliści”. Kolejnym skutkiem takiego stanu rzeczy jest fakt, że brakuje wykwalifikowanych pracowników, a absolwenci studiów mają wyraźne problemy ze znalezieniem pracy. Wystarczy tylko spojrzeć na statystyki, ilu absolwentów pedagogiki czy politologii nie może znaleźć pracy w swoim zawodzie. Wielu polskich przedsiębiorców jest zmuszona także szukać „rąk do pracy” np. z Ukrainy. Zatem reforma jest odpowiedzią na potrzeby rynku pracy. Czy się uda? Tego dowiemy się za kilka lat.

Nacisk na praktykę, a nie tylko na teorię

Nie od dziś wiadomo, że w szkole dzieci bardzo wiele uczą się na pamięć. Oczywiście wszystkiego nie można zwalać tylko na sam plan nauczania, ale również wiele winy leży po stronie nauczycieli, którzy zwyczajnie wciąż realizują w podobny sposób lekcje, często nie dostosowując ich do rzeczywistych problemów czy potrzeb uczniów. Właśnie celem reformy jest także zmiana tych niezbyt dobrych przyzwyczajeń, gdyż dzieci nie mogą uczyć się na pamięć i taka edukacja nie jest w żadnym stopniu efektywna. Wielu pedagogów choć ma do dyspozycji różne pomoce naukowe, to nadal korzysta tylko ze swoich notatek, które niekiedy mają już ponad 20 lat. Dlatego konieczne jest też odpowiednie przygotowanie do lekcji nauczycieli. Wszystkich zachęcamy do zapoznania się z kompleksową ofertą dla szkoły Nowa Era.

Jak mają być prowadzone zajęcia z przedmiotów humanistycznych

Wyniki matur z ostatnich kliku lat, jedno pokazały, że młodzież ma wyraźny problem z czytaniem ze zrozumieniem. Gdyby ktoś ich zapytał o wyrecytowanie „Pana Tadeusza” to zapewne większość z nich potrafiłaby przynajmniej powiedzieć kilkanaście pierwszych wersów, ale już z ich omówieniem byłby znaczenie większy problem. Dlatego nauczyciele mają obecnie skupiać się w dużej mierze na nauce praktycznej i ćwiczeniom z zakresu rozumienia tekstu oraz interpretacji. Zajęcia z innych przedmiotów np. historii również mają ulec zmianie. Dzieci nie tylko mają uczyć się dat, ale również znać związki przyczynowo skutkowe. Dzięki temu łatwiej będzie im zapamiętać daną partię materiału. Na samym końcu należy jeszcze zwrócić uwagę na aspekt prowadzenia zajęć, który ma opierać się na wspólnym analizowaniu zagadnień. Uczniowie mają przy tym uczyć się robienia notatek, dzięki którym także łatwiej przyswajają wiedzę.

Z co z matematyką?

Wyniki matur z matematyki jasno pokazały, że młodzież sobie z nią nie radzi. Dlatego reforma zakłada również zmianę w nauczaniu tego przedmiotu. Bezwzględnie należy wyeliminować system, że uczniowie wykonują ćwiczenia bez nadzoru nauczyciela, a następnie dzielą się tylko wynikami. Takie rozwiązanie się nie sprawdza. Absolutnie nie należy także zadawać najtrudniejszych zadań do domu, gdyż celem zadań domowych jest utrwalenie wiedzy, a jej poszerzeniu służą zajęcia.

W kompleksowej ofercie dla szkoły Nowa Era dostępne są nie tylko liczne podręczniki czy zeszyty ćwiczeń, ale również liczne pomoce naukowe czy kompendia wiedzy. Dzięki temu można zmienić o 180 stopni sposób prowadzenia lekcji i jednocześnie sprawić, że będą one ciekawsze na uczniów.

Przed reformą, po reformie – jak zmienił się program nauczania w praktyce?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here